понедельник, 27 марта 2017 г.

Урок навчання грамоти

Тема. Звук [ж]. Позначення його буквами Ж, ж («же»)  
Мета: ознайомити учнів з буквою, її назвою та звуковим значенням; вчити правильно артикулювати звук, читати склади, слова з буквою «же»; збагачувати словниковий запас учнів, формувати мовленнєві уміння; розвивати увагу, мислення, фонематичний слух, зв'язне мовлення, пізнавальний інтерес, спостережливість; виховувати гуманні почуття, бережне ставлення до природи, прагнення охороняти її, бути їй другом.
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, записи на дошці; фішки для звукових моделей; роздатковий матеріал-жабки; малюнок сонця, яке посміхається, паперові промінчики сонця (на кожного учня), надруковані слова для гри «Втікачі», надрукований текст (на кожного учня), складова таблиця для гри «Літачок», паперова буква «К» (2 шт.).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
                                                  Хід уроку
  1. Організація класу до уроку.
    - Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось. (Вітаються, повернувшись до присутніх).
1. Психологічний настрій.
- Уроки бувають різні: короткі й довгі, цікаві й не дуже, сумні й веселі. Я хочу подарувати вам добрий урок. Урок, який вчить нас жити за законами краси, за законами добра.  (Слайд №3)
Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
Запрошую вас до співпраці. Пропоную вам вивчити нові слова, послухати, порозмовляти, пограти, поміркувати.
2. Девіз уроку:     (Слайд №4)              
Не ламай, не вбивай,
Не рубай, не губи.
По*алій, захисти,
Напої, о*иви.
- Хто звертається з таким проханням до вас? (Матінко-природа)
- Яка літера пропущена в словах?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
На цьому уроці ми познайомимося з великою та малою буквами «же», їх правильною назвою, будемо розвивати ваші вміння виділяти у словах звук [ж], формувати навички правильного та свідомого читання, збагачувати ваш словниковий запас, поринемо у чарівний світ природи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Підготовчі вправи.
  1. Гра «День і ніч».  (Слайд №5)
На команду «ніч» учні заплющують очі і слухають. Вчитель називає окремі звуки, а учні з’єднують їх у слова. На команду «день» називають ці слова.
(н, о, ж, і), (к, н, и, ж, к, а), (ж, у, р, а, в, е, л’), (в, у, ж), (ж, и, р), (ж, о, л, у, д’).
- Що об’єднує всі ці слова? (Звук [ж].)
2. Декламування вірша.
        Ніч пройшла тихенько,
                    Ранок настає.
        Разом із малятами
             Сонечко встає.           (Слайд №6)
Сонце – це зірка, що дає нам не тільки світло, а ще багато тепла. Маленькому промінчику потрібно всього-на-всього 8 хвилин, щоб дістатися до Землі. Це об’єкт неживої природи.
Метод «Мозковий штурм»
- Діти, кого ще називаємо сонечком? (Маленького жучка.) (Слайд №7)
- Що ви знаєте про цього маленького жучка?
Сонечко – дуже гарний жук. На червоних крилах намальовані чорні крапочки. Своїм яскравим забарвленням сонечко попереджає пташок: не беріть мене, я неїстівне. Якщо жучка потримати на руці, то він залишить крапельку жовтої рідини. Вона гірка і пташкам не до вподоби. Живляться сонечка попелицями, поїдаючи їх у великій кількості. Цим вони і приносять велику користь городам, садам і лісам.)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
  1. Мовна розминка
- Сонечко посилає нам на допомогу на своїх промінцях своїх маленьких сонечок. Давайте їх зустрінемо такими словами:
                   «Здрастуй, сонечко-жучок,
                     Вже розцвів увесь лужок:
                     Жовті квіти і жучки
                                 Веселяться навкруги.»
  1. Артикуляція звука, спостереження за вимовою.
- В слові жучок, який перший звук ми чуємо?
- Де у природі ви чули цей звук?
- Жучок дуже полюбляє звук [ж] (Слайд №8)(фрагмент із мультфільму)
- Послухайте, як він вимовляється [ж] і вимовте [ж] усі разом.
- Що ви можете сказати про цей звук? (Приголосний)
- Які перешкоди при вимові звука [ж]? (Язик і зуби.)
Звук утворюється за участю передньої частини спинки язика. Між язичком та зубами утворюється вузька щілина, об краї якої треться видихуване повітря. Це шиплячий твердий,дзвінкій звук. Ніколи не буває м’яким, лише перед звуком[і] може пом’якшуватися.

3. Аналітико – синтетичні вправи.
1) Гра «Впіймай звук [ж]». (Слайд №9)
-А що ж трапилось з нашим жучком? Уважно послухайте віршик, і якщо почули слово зі звуком [ж], плескайте в долоні.
Жив жучок між бур’янами,
Жив без тата і без мами.
Жив і жив, і не тужив.
Жовтим листям ворушив.
Жабеня жука спіймало,
Жваво-жваво застрибало:
-Жу-жу-жу! Жу-жу-жу! –
Жука я мамі покажу.
Жаба квакнула: «Попався!»
Жучок завмер – так налякався.
2) Назвати предмети на малюнку, в яких зустрічається звук [ж].
- Давайте попросимо жабку-маму, щоб вона відпустила маленьке сонечко. Але для цього потрібно назвати всі предмети на малюнку, де зустрічається звук (ж). Якщо почуєте звук [ж] на початку слова – піднімаєте жовту картку, якщо в середині – зелену, якщо в кінці – червону. (Слайд №10)
Хто ще може назвати слова в яких ми чуємо звук [ж].
Фізкультхвилинка.
          Злізла жабка на латаття*:           (присісти)
- Ой, яке ж у мене плаття:           (повернутися)
То береться жабка в боки,          (руки в боки, повер.)
То пригнеться                               (нахилитися)
То – навскоки.                               (пострибати)
От так платтячко у мене!         (повернутися в різні боки)
Подивись – нове, зелене!
Словникова робота.
*Латаття – водяна рослина з великим листя та білими або жовтими квітками.
V. Ознайомлення з новою буквою.
- Сів жучок і замислився:
«Яка ж та буква, що позначає цей цікавий звук [ж]?»  (Слайд №11)
1. Демонстрація букви ж («же») (великої і малої). Аналіз будови, порівняння між собою, з іншими буквами. Визначення місця літери «же» у касі букв.
2. Асоціації, які викликає буква Ж. Метод «Асоціативий кущ»





    Ж

- На що схожа буква «же»? (Слайд №12)
Вірш:  
           Ось ця буква-шестиніжка:         Трохи схожа на жука.
           На сніжинку схожа трішки.       Бачиш ось вона яка!
                                  Я візьму нитки червоні
                      І зв’яжу 2 букви К.
                      Вмить з’вилась на долоні
                      Буква, схожа на жука.
                      Тільки ти жука згадаєш,
                      Мене одразу упізнаєш.
3. Гра «Виправ помилку». (Слайд №13)
- Жабеня вчилася писати, переплутала букви. Знайди зайву букву.
Ж Ж Ж Х Ж Ж
Ж К Ж Ж У Ж
4. Знаходження букв Ж і ж в тексті.
Гра «Хто більше?»  (Слайд №14)
- Серед трави, квітів хто більше відшукає жуків?
(Вчитель дає команду, по якій учні, в текстах (заготовлені однакові) швидко (за 1хв.) очима знаходять і підкреслюють нову букву.

   Не кожен знає, корисний чи шкідливий вовк. Вовк, який нападає на овець завдає дуже багато шкоди. Проте цей же вовк у лісі або тундрі часто полює на слабких, хворих тварин - бо їх легше впіймати.
Вовк потайний і обережний. Не всі слідопити можуть відшукати лігво вовчиці. Дізнавшись про небезпеку вовчиця може відвести вовченят в інше місце.

5. Утворення та читання складів з буквою «же».
( жучок, на лапках якого написані букви: а, о, у, е, и, і.)
Які склади можна утворити з цим звуком?  (Слайд №15)

6. Вимовляння чистомовки. Гра «Римуємо рядки» (Слайд №16)
(До першої частини підібрати другу)
Жа-жа-жа-жа-жа-жа – ми знайшли (вужа)
Жі-жі-жі-жі-жі-жі – ну й слизькі (вужі)
Жи-жи-жи-жи-жи-жи – з нами в ліс( біжи)
Жа-жа-жа-жа-жа-жа – віднесем туди (вужа)

7. Утворення та читання складів типу ППГ.
Гра «Літачок».  (Слайд №17)
-Жу-жу-жу! Жу-жу-жу!
Я всі букви подружу


а
о
у
и
і
е
жл
жла
жло
жлу
жли
жлі
жле
лж
лжа
лжо
лжу
лжи
лжі
лже
жр
жра
жро
жру
жри
жрі
жре
вж
вжа
вжо
вжу
вжи
вжі
вже
жн
жна
жно
жну
жни
жні
жне
    
8. Читання слів. Гра «Втікачі».  (Слайд №18)

Я зібрав жуків чимало,
та вони всі повтікали,
я за ними. Ну й дива!
Заповзли вони в слова.
Де жуки ці? Покажіть,
Позбирати поможіть!

IMGало, дIMGинси, IMGінка, IMGолудь, вуIMGі, IMGуравлі,  
IMGирафи, морIMGі, IMGиття, IMGурнал, друIMGба, уроIMGай,
           ліIMGко, круIMG ка, пиріIMGок, їIMGак.

VІ. Сторінками Червоної книги України.
Розповідь учителя про Червону книгу України.
- Діти, а чи всіх жуків можна збирати та бавитися з ними?
Деяких жуків занесено до Червоної книги України. Червона книга – це список рідкісних організмів і таких, що перебувають під загрозою зникнення. Червону книгу України видано в 1980 році. Рослини і тварини, занесені у цю книгу, охороняються законом. До кожної статті подано ілюстрацію (малюнок чи фотокартку). Сторінки цієї книги різнокольорові.
Наприклад, оранжевий колір сторінки символізує наближення небезпеки.
Не кидайте каменем в жаб, не руйнуйте мурашники, пташині гнізда. Жаба полює за комарами, які розвелися в лісі, а де є мурашники – дерева менше хворіють. Без пташиної пісні ми не почуємо весни. (Слайд №19)
Фізкультхвилинка.  Вправи для очей.
              1. Гра «Маятник»;
              2. Гра «Стовпчик»;
              3. Гра «Катання з гірки»
VII. Закріплення нового матеріалу.
1. Відгадування загадок.
       а) Сам чорний. та не ворон.                                       б) У зеленому жакеті,
           Є роги, та не бик.                                                          галасує в очереті,  
           Є шість ніг без копит.                                                   хоч і плавати мастак ,
           Крила має і літає.                                                           і не риба і не рак. (Жаба).
          Летить – виє, сяде – землю риє. (Жук).
2.  Вивчення скоромовки .
      Жовтий жук у житі жив,
      жук із жабою дружив,
      Жартувати жук любив –
      Жабу жук завжди дражнив.
3. Гра «Яка жабка дружить з жуком». (Слайд №20)
                Жар         жах       вуж        жито
                жаль        жну       жир       жив     ніж
(Учні складають схему слова жук. На дошці роздатковий матеріал – жабки. Учень знімає, читає слово і вибирає те, яке підходить до схеми:  – ο –

4. Робота над віршем (тренування пам'яті).
              Веселі жабки
На ставочку у воді грались жабки молоді.
Жабок сонце не пекло, жабкам весело було
      а) самостійне напівголосне читання;
      б) читання вголос;
      в) читання з "витертими" словами;
      г) заучування напам'ять.
(Вчитель поступово витирає по одному слову після кожного прочитування, поки всі слова не зникнуть. Вірш залишається запам'ятованим).
5.  Знайти і прочитати серед записаних слів те, яке зустрічалось у віршику.
великий вересень вернути вертоліт
весло весело весна весь
веселий відпочинок
(Діти мовчки перечитують записані слова, вибирають потрібне (весело)).
 (Слайд №21)
6. Творча робота.    (Слайд №22)
Уявити себе в ролі маленької комашки і скласти побажання людям.
VІІI. Підсумок уроку.
1. Рефлексія.
- Яку нову літеру вивчили?
- Який звук вона позначає?
2.. Оцінка уроку учнями.    (Слайд №23)
Якщо сподобався урок – до сонця прикласти промінчики. Повернути сонечку промінчики, на яких залишились ваша доброта та тепло.
3. Заключне слово вчителя.
Будьте і ви, діти, як маленькі сонечка. Творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела і ріки, любіть свою Землю-матінку, і вона вам відповість любов’ю і щедрістю, та й будуть на нашій Землі мир і злагода.

IMG

Комментариев нет:

Отправить комментарий